Arbeidshelg på jernbanen – frustrerende mener togoperatør

I Norge har vi 94 prosent med enkeltsporet jernbane. Dette gjør strekningene sårbare for arbeid og vedlikehold. Derfor settes togtrafikken på pause helgen, 24.-26.august for nødvendig arbeid på Dovrebanen, Rørosbanen og Raumabanen. Det kjøres buss for tog på strekningene. Frustrerende med slikt «klattearbeid» sier direktøren for operasjon og sikkerhet i SJ, Steinar Olsen.

Mellom 24.-26. august settes trafikken på Dovrebanen og Raumabanen på pause slik at Bane NOR kan utføre vedlikehold langs strekningene. Mellom 23. august til 16. september vil det i tillegg være redusert trafikk på Rørosbanen i forbindelse med utskifting av sviller og skinner, skriver Bane NOR i en pressemelding nå i dag.

–Jeg har varslet klart og tydelig fra til Bane NOR om at denne type «klattarbeid» og helgestenging er lite tilfredsstillende type vedlikeholdsarbeid for vår del som operatør på linjene. Vi har fulle sommertog med turister fra hele verden i august, og selv om dette er arbeid som ligger i vårt planverk, er det vanskelig å få informert kundene tilstrekkelig. De har jo valgt toget av en grunn, sier direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge, Steinar Olsen.

Steinar Olsen i SJ.

Han har over 30-års erfaring i bransjen og mener det blir noe panikkartet over vedlikeholdet når man stenger for så korte perioder. Utstyr skal tross alt rigges opp og ned og tungt materiell flyttes, derfor mener han det blir best for alle parter om linjer stenges for en noe lengre periode.

–Vi ønsker heller at Bane NOR tar færre men lengre vedlikeholdsperioder utenfor sesong med stort trykk, og hvor det da må jobbes 24/7.  Vi kjenner til presset Bane NOR har fått gjennom Riksrevisjonens rapport om manglende vedlikehold, men vil likevel henstille til at de tenker på oss som kjører togene og treffer kundene ansikt til ansikt. Dette blir for panikkartet, sier Olsen til Tog24.

–Vedlikeholdsarbeid pågår kontinuerlig på jernbanen, men intensive arbeidshelger er helt nødvendig for å få gjennomført tilstrekkelig vedlikehold. Vi utnytter alltid ledige luker mellom togene for å gjøre vedlikehold. Vi får gjort mye, men noen helger i året er vi avhengige av å stenge sporet for trafikk for å gjøre nødvendige tiltak på en enda mer effektiv og driftssikker måte. For detaljer om alternativ transport, se togselskapenes apper eller hjemmesider for mer informasjon, sier Kristine Jessen, regiondirektør i Bane NOR.

Her skal det jobbes, og dette er arbeid som utføres

Dovrebanen

Langset – Strandlykkja: Rutinemessige kontroller i tuneller og av det elektriske anlegget.

Langset og Strandlykkja stasjon: Vi skal slipe sporveksler, noe som kan føre til støy. Berørte naboer blir varslet.

Strandlykkja – Espa: Bygging av nytt spor på Kleverud, i forbindelse med byggingen av dobbeltspor gjennom Stange kommune.

Steinsrud stasjon: Arbeid med signalanlegget

Sørli stasjon: Montere av nye master for kjøreledning. Dette arbeidet er i forbindelse med byggingen av dobbeltspor gjennom Stange kommune.

Ottestad – Hamar: Arbeid på det elektriske anlegget.

Hamar stasjon: Skinner og sviller fjernes for å gjøre klart til oppgradering av stasjonen. Samtidig vil det foregå boring slik at vi kan få en bedre oversikt over massene i områdene og dybde til fjell. Grunnundersøkelsene starter onsdag 21. august, og gjennomføres på dagtid. Dette arbeidet vil medføre noe støy, og berørte naboer blir kontaktet.

Brumunddal – Rudshøgda: På denne strekningen skal vi bore nye fundamenter til kjøreledning.

Jessnes – Brumunddal: Arbeid med kontaktledningsanlegget.

Brumunddal stasjon: Vi gjennomfører sveising på en sporveksel.

Bergsvika – Brøttum: Bytte av sporfelt-releer og skinnebytte på 500 meter lang strekning.

Brøttum stasjon og Brøttum– Bergseng: Smådelebytte, skinnebytte og undersøke dybde til fjell. I tillegg gjennomfører vi forebyggende tiltak mot solslyng. Dette arbeidet skjer på dagtid.

Brøttum – Bergseng: Fjellsikring i Bergseng-tunellen.

Bergseng stasjon: Vi gjennomfører sveising på en sporveksel.

Bergseng – Lillehammer: Hogst for å gi bedre sikt, grunnundersøkelser og rutinemessige kontroller på det elektriske anlegget.

Lillehammer stasjon: Rutinemessige kontroller på det elektriske anlegget.

Hove stasjon og Hove – Fåberg: Hove hensetting: Nye Veier skal rive ei bru på Vormstuvegen.

Fåvang – Ringebu: Kabelarbeider ved Kvitfjell skianlegg og overflatebehandling av Randklev bru.

Sjoa stasjon: Montere ny sporvekselvarme

Sel – Brennhaug: Skinnebytte på til sammen to kilometer strekning. I tillegg skal det legges inn to nye stikkrenner i Rosten for å hindre flom ved mye nedbør.

Dombås – Fokstua: Skinnebytte på én kilometer lang strekning.

Kongsvoll – Drivstua: Vann- og frostsikring for å sikre mot flom ved mye nedbør.

Drivstua stasjon: Sporvekselbytte på Drivstua.

Drivstua – Berkåk: På denne strekningen bytter vi og legger inn nye stikkrenner for å hindre flom ved mye nedbør. Vi bytter også skinner på deler av strekningen.

Garli-Støren: Rutinemessige kontroller av strekningen (fotvisitasjon).

Støren stasjon: Rutinemessige kontroller av det elektriske anlegget, i tillegg til arbeid på sporene.

Dombås stasjon: Bytte to sporveksler og skifte belysning på stasjonen. Her starter arbeidet med sporvekselbyttet på fredag, og arbeidet vil pågå døgnkontinuerlig.

Støren – Hovin: Bytte av rekkverk langs jernbanen.

Lundamo-Søberg: Rutinemessige kontroller av det elektriske anlegget.

Heimdal Stasjon og Heggstadmoen Godsterminal: Rutinemessige kontroller av det på elektriske anlegget.

Trondheim S: Ny sporvekselvarme, vedlikeholdsarbeid på Nidelv bru, arbeid med kjøreledninger, forarbeider for nye Trondheim S, i tillegg til rutinemessige kontroller.

Raumabanen

På Raumabanen vil det foregå pakking natt til lørdag den 24.08 for å stabilisere sporet. I tillegg vil det foregå arbeid på enkelte steder langs Raumabanen på dagtid gjennom helga.

Rørosbanen

Haltdalen – Røros: Bane NOR bytter sviller og skinner på strekningen mellom Haltdalen og Røros. Arbeidet starter 23. august og varer til 16. september. Arbeidet skal foregå på ettermiddag og natt, noe som gjør at det vil være noe redusert trafikk på strekningen i perioden.  

Svillebytte på Flå i Hallingdal. Arbeidslaget består av Borgar Gjeitsund, Amund Endrestøl, Frank Haugen og Jesper Knutsen.
Foto: Bane NOR

One thought on “Arbeidshelg på jernbanen – frustrerende mener togoperatør”

  1. Helt enig med deg Steinar, for meg ser det ut som Bane Nor ikke har det minste behov for å ivareta kundene som skal benytte jernbanen. For meg ser det ut som «tut og kjør», kun tenke på at arbeid skal utføres, og ikke noe annet. Kanskje denne «blårussen» har behov for litt praktisk jernbanekunnskal?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer