Høyre og FrP åpner for å gjøre om på det som mange beskriver som et omstridt jernbanevedtak hvis de vinner valget til neste år. Ønsker fortsatt konkurranse i jernbanesektoren.
Både Høyre og FrP liker dårlig det de kaller en reversering av jernbanereformen og den direktetildelingen av trafikkpakker som Samferdselsministeren har gjort det siste året. Om det blir valgseier neste år, vil de begge se på mulighetene for å gjøre om beslutningene dagens regjering har tatt om at Vy får overta driften av Flytoget og Go-Ahead sine tre banestrekninger.
Tog24.no har stilt Høyre og FrP spørsmål om de ønsker å se på det mange nå kaller en reversering av jernbanereformen om de kommer tilbake i posisjon ved neste års stortingsvalg? Reformen ble gjennomført av Solbergregjeringen i 2017, og var ment og skulle effektivisere norsk jernbane og togdrift.
–Vi vil se på nyinngåtte direktetildelinger dersom vi kommer i regjering. Saken er kompleks, og vi må vurdere det juridiske rundt avtalene, men Høyre ønsker fortsatt konkurranseutsetting. Dette vil styrke kvaliteten, gi kundene et bedre tilbud og spare skattebetalerne for milliardbeløp. Støre-regjeringen bør tenke mer på hva som tjener kundene og skattebetalerne, og legge sine ideologiske skylapper til side. Vi registrerer at det samferdselsminister Nygård har brukt mest krefter på i denne perioden, er å demontere jernbanereformen som etter vår mening ga store besparelser og et bedre tilbud. Det viktigste for Støre-regjeringen er ikke at kundene skal få et best mulig tilbud, men at det gamle NSB-monopolet skal gjenoppstå. Det er Høyre mot, sier samferdselspolitisk talsperson i Høyre Trond Hellelland.
Formålet med reformen var å åpne for større konkurranse på utvalgte jernbanestrekninger. En reform som nåværende regjering ønsker å gå tilbake på ved å frata dagens operatører retten til å drive togdrift. Flytoget, som ikke var en del av selve reformen i 2017, skal nå drive som et selskap underlagt Vy fra 2028. Nylig fikk også Go-Ahead beskjed om at samferdselsministeren ønsket å bruke retten sin til å direkte tildele Vy rutene Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen til Vy fra 2028. SJ Norge med drahjelp fra moderlokomotivet SJ AB i Sverige kjemper nå en kamp fra kontor til kontor i stortinget om de skal få fortsette å kjøre tog på norske skinner. De har ansvaret for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Raumabanen.
Solbergregjeringens medisin var feil
Tog24 har forelagt Samferdselsdepartementet svaret fra Trond Helleland på spørsmålene vi stilte innledningsvis.
–Vi overtok en oppsplittet og konkurranseutsatt jernbanesektor. Solberg-regjeringens medisin var feil. Vi skal gjenreise tilliten til norsk jernbane. Vi satser stort – både med midler til utbygging, drift, vedlikehold, og ved å utnytte ressursene mer effektivt. Dette er også politikken vi la fram i ny Nasjonal transportplan. Strategien for jernbanen i NTP innebærer blant annet at vi skal ruste opp og vedlikeholde infrastrukturen slik at toget går når det skal og er fremme når det skal, og vi skal fullføre tilbudsforbedringene rundt de største byene og øke kapasiteten, sier Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund
–Begrepet politisk risiko har i løpet av de siste tre årene blitt velkjent for næringslivet etter flere brå og uforutsigbare grep fra Støre-regjeringen. Da vi endelig trodde regjeringen hadde lyttet til de samstemte innvendingene fra næringslivet om uforutsigbarhet, presterer regjeringen å skape politisk risiko i jernbanesektoren også. Når SJ fortelle at samarbeidsforholdet i det nordiske jernbanemarkedet er satt i spill, sier det en del om hvor vanskelig det er å forholde seg til denne regjeringen, sier Trond Hellelland.
Må tenke mer på kundene enn partipolitikken
Samferdselspolitisk talsperson i FrP, Morten Stordalen er soleklar på at hvis det er juridisk mulig og at partiet hans kommer i posisjon, vil han for all del beholde den konkurransen som ligger i dagens struktur.
–Både SJ, Go-Ahead og Flytoget har bevist at de i stor grad evner å tilpasse seg kundenes behov på de strekningene de kjører. At materiellet og skinnegangen kunne vært mye bedre skal ikke gå utover togselskapene. Det blir heller ikke bedre av å innføre det gamle monopolet, og så tro at problemene blir borte med en stor statlig eier. Da er det bedre å bruke både økonomiske og menneskelige ressursene på vedlikehold eller nye tog. For det er også en menneskelig kostnad i dette, det er alle de ansatte i togselskapene som nå står i en meget usikker situasjon, sier Morten Stordalen i FrP.
Stordalen mener også at staten opptrer dobbeltmoralsk når de på den ene siden ikke ønsker «fri» konkurranse så lenge den ikke skjer på deres premisser. Han trekker frem at Vy som et statlig selskap med subsidier kjører buss parallelt på ruter der togene kunne gjort jobben og sikret dem bedre levekår.
–Vi mener direktetildelingen som nå har skjedd er direkte antidemokratisk. Vy har kjørt både buss og tog i Sverige i flere tiår, nytt godt av anbuds- og konkurranseutsetting. Vi har oppfattet at dette er en god modell og som skaper dynamikk over landegrensene, samtidig som det stimulerer til å tenke mer på kundene. Det regjeringen gjør nå er å ta mer hensyn til fagbevegelsen enn å lytte til kundene, sier Stordalen.
Stanser det meste
–Vi stanset konkurransene om persontogtilbudet på Østlandet, og vi stanset konkurransene om drift og vedlikehold. Vi mener vi får mest igjen ved direktetildeling, men vi er også opptatt av at alle beslutninger tas i henhold til gjeldende regelverk. Etter endringer i EØS-regelverket fra desember 2023 er det nå strengere krav enn tidligere for tildeling av trafikkavtaler på jernbanen. Dette er bakgrunnen for at vi nå har bedt Jernbanedirektoratet om å foreta en grundig vurdering av omfanget og inndelingen av dagens trafikkavtaler. For å kunne vurdere alle trafikkavtalene samlet, er det behov for å utsette inngåelse av en ny langsiktig trafikkavtale for togtilbudet i sør. I en mellomperiode må direktoratet sikre dette togtilbudet gjennom en kortsiktig direktetildeling. Vi har et helt klart mål: En best mulig jernbane for passasjerer og næringsliv, sier statssekretær Knibe Kroglund.