«Åpent hus» på Oslo S for bostedsløse nå i vinterkulda

Tog24 tok turen til Oslo S etter at Bane NOR meldte at de åpnet Sentralstasjonen for de husløse nå når vinterkulda herjer som verst. –Det skulle bare mangle om ikke vi skulle stille opp som har Nord Europas største varmestue tilgjengelig, sier Harry Korslund i Bane NOR. 15 personer benyttet seg av tilbudet natt til lørdag.

Det er i dette sitteområdet at Bane NOR tilbyr overnatting. Foto: Frode Pedersen tog24

Senior kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane NOR, forteller at dette har mer og mindre blitt en tradisjon og en ordning de tilbyr når termometeret kryper under minus 10 grader.

Men hva sier de som kan benytte seg av dette tilbudet. Vi tok turen ned til Oslo S for å snakke med noen av de som benyttet seg av tilbudet om tak over hode nå i sprengkulda. Fredag natt viste temperaturmålerne -23 grader i sentrum av Oslo, og med såpass sjø-nære beliggenhet som hovedstaden har, så kan dette føles som mye mer.

–Nå tror jeg godt vi kan kalle Oslo S for Nord Europas største varmestue. Tilbudet om overnatting er for de som virkelig trenger dette. Mange har store utfordringer med kulda om dagen, og da skulle det bare mangle hvis ikke vi kan som disponerer landets hoved-jernbanestasjon kan hjelpe til. Det handler rett og slett om å vise medmenneskelighet i en vanskelig tid. Nå må jo vi i Bane NOR få sende en stor takk til vekterkorpset som faktisk er de som holder orden på «hotellvirksomheten». De kjenner gatas folk, og vet hvem som skal og bør få plass. Det er de som har nøkler og øyne og ører rettet mot både ute- og inneområdene på Oslos S, sier Harry Korslund til Tog24.

Lang tradisjon

Det var minus 23 på fredag kveld hvor 15 personer overnattet inne på Oslo S Foto: Frode Pedersen tog24
Skulle bare mangle. Vi har plass nok til bostedsløse, ingen skal fryse, sier Harry Korslund, senior kommunikasjoinsrådgiver i Bane NOR. Foto: Bane NOR

Dette har Bane NOR drevet med i 15-20 år. Stasjonen blir låst og lukket som vanlig. Her er det vekterne som gjør en fantastisk jobb, det er dem som driver «hotellvirksomheten». Dette er ikke en ordning som har vært særlig kjent, men som har vært praktisert i det stille, og den vil vare så lenge kulda gjør det uforsvarlig å la folk sove utendørs, ifølge Bane NOR.

–Kirkens bymisjon sa til meg i går at dette handler om å ta vare på de mest sårbare innbyggerne i byen. De er veldig glade for at vi stiller opp med det lille vi kan, og vi er en blant flere som nå tilbyr hjelp i hovedstaden, sier Korslund.

Alle får plass men viktig med god kontroll

Jan er vaktleder for de åtte vekterne som var på jobb lørdag kveld på Oslo S. Han kunne fortelle at fredagsnatten hadde gått veldig bra. Til sammen hadde 15 personer benyttet seg av overnattingstilbudet som er konsentrer til østre fløy på stasjonen. Flesteparten som ønsker å benytte seg av tilbudet kommer rundt midnatt

–Vi stenger stasjonen etter siste tog har gått. Det betyr cirka klokken 01:30. Da stenger vi også dørene, og fra da er stasjonen låst frem til 03.45. Før det går vi runder og spør folk om de har tenkt, eller ønsker å overnatte. Vi sjekker også utenfor inngangene ved stasjonsbygningen om det er noen som vil inn i varmen. Hele området både inne og ute er også videoovervåket, så vi er ekstra påpasselige når det er så kaldt som nå. Det vi kan tilby er et varmt sted med komfortable stoler og toalettfasiliteter. Det er ikke lov for de som ønsker å benytte seg av tilbudet å vandre rundt på stasjonen, der må vi være strenge. Stasjonen er et gedigent område, og med bare fem på vakt etter klokken tolv er det viktig å holde kontroll, sier vaktlederen som ikke ønsker å bruke fullt navn, eller å bli fotografert.

Vi snakket også med folk som benyttet seg av «varmestuen», men som ikke ønsket å svare på om de skulle bli natten over. De synes likevel at tilbudet var fantastisk og hadde lest om dette i media.

Oslo S lørdag kveld. Lite folk ved titiden, men flere var ventet utover natten. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer