«Åpent hus» på Oslo S for bostedsløse nå i vinterkulda

Tog24 tok turen til Oslo S etter at Bane NOR meldte at de åpnet Sentralstasjonen for de husløse nå når vinterkulda herjer som verst. –Det skulle bare mangle om ikke vi skulle stille opp som har Nord Europas største varmestue tilgjengelig, sier Harry Korslund i Bane NOR. 15 personer benyttet seg av tilbudet natt til lørdag.

Det er i dette sitteområdet at Bane NOR tilbyr overnatting. Foto: Frode Pedersen tog24

Senior kommunikasjonsrådgiver Harry Korslund i Bane NOR, forteller at dette har mer og mindre blitt en tradisjon og en ordning de tilbyr når termometeret kryper under minus 10 grader.

Men hva sier de som kan benytte seg av dette tilbudet. Vi tok turen ned til Oslo S for å snakke med noen av de som benyttet seg av tilbudet om tak over hode nå i sprengkulda. Fredag natt viste temperaturmålerne -23 grader i sentrum av Oslo, og med såpass sjø-nære beliggenhet som hovedstaden har, så kan dette føles som mye mer.

–Nå tror jeg godt vi kan kalle Oslo S for Nord Europas største varmestue. Tilbudet om overnatting er for de som virkelig trenger dette. Mange har store utfordringer med kulda om dagen, og da skulle det bare mangle hvis ikke vi kan som disponerer landets hoved-jernbanestasjon kan hjelpe til. Det handler rett og slett om å vise medmenneskelighet i en vanskelig tid. Nå må jo vi i Bane NOR få sende en stor takk til vekterkorpset som faktisk er de som holder orden på «hotellvirksomheten». De kjenner gatas folk, og vet hvem som skal og bør få plass. Det er de som har nøkler og øyne og ører rettet mot både ute- og inneområdene på Oslos S, sier Harry Korslund til Tog24.

Lang tradisjon

Det var minus 23 på fredag kveld hvor 15 personer overnattet inne på Oslo S Foto: Frode Pedersen tog24
Skulle bare mangle. Vi har plass nok til bostedsløse, ingen skal fryse, sier Harry Korslund, senior kommunikasjoinsrådgiver i Bane NOR. Foto: Bane NOR

Dette har Bane NOR drevet med i 15-20 år. Stasjonen blir låst og lukket som vanlig. Her er det vekterne som gjør en fantastisk jobb, det er dem som driver «hotellvirksomheten». Dette er ikke en ordning som har vært særlig kjent, men som har vært praktisert i det stille, og den vil vare så lenge kulda gjør det uforsvarlig å la folk sove utendørs, ifølge Bane NOR.

–Kirkens bymisjon sa til meg i går at dette handler om å ta vare på de mest sårbare innbyggerne i byen. De er veldig glade for at vi stiller opp med det lille vi kan, og vi er en blant flere som nå tilbyr hjelp i hovedstaden, sier Korslund.

Alle får plass men viktig med god kontroll

Jan er vaktleder for de åtte vekterne som var på jobb lørdag kveld på Oslo S. Han kunne fortelle at fredagsnatten hadde gått veldig bra. Til sammen hadde 15 personer benyttet seg av overnattingstilbudet som er konsentrer til østre fløy på stasjonen. Flesteparten som ønsker å benytte seg av tilbudet kommer rundt midnatt

–Vi stenger stasjonen etter siste tog har gått. Det betyr cirka klokken 01:30. Da stenger vi også dørene, og fra da er stasjonen låst frem til 03.45. Før det går vi runder og spør folk om de har tenkt, eller ønsker å overnatte. Vi sjekker også utenfor inngangene ved stasjonsbygningen om det er noen som vil inn i varmen. Hele området både inne og ute er også videoovervåket, så vi er ekstra påpasselige når det er så kaldt som nå. Det vi kan tilby er et varmt sted med komfortable stoler og toalettfasiliteter. Det er ikke lov for de som ønsker å benytte seg av tilbudet å vandre rundt på stasjonen, der må vi være strenge. Stasjonen er et gedigent område, og med bare fem på vakt etter klokken tolv er det viktig å holde kontroll, sier vaktlederen som ikke ønsker å bruke fullt navn, eller å bli fotografert.

Vi snakket også med folk som benyttet seg av «varmestuen», men som ikke ønsket å svare på om de skulle bli natten over. De synes likevel at tilbudet var fantastisk og hadde lest om dette i media.

Oslo S lørdag kveld. Lite folk ved titiden, men flere var ventet utover natten. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer