Få fart på Oslo-Stockholm forbindelsen. Åpent brev til den svenske «togministeren»

Norge er et av Sveriges største eksportmarkeder, og pendlingen mellom våre to naboland er størst i Norden. Flere handelsaktører langs togstrekningen mellom Oslo og Stockholm har skrevet et åpent brev til den svenske Infrastrukturministeren Andreas Carlson. De krever handling og utbedringer av strekningen slik at «miljøruten» blir mer atraktiv. Tog24 bringer her et utdrag av brevet, du kan lese hele ved å gå inn på lenken lenger ned.

For snart ett år siden skrev vi et åpent brev til den svenske regjeringen om behovet for å utrede muligheten for bedre togforbindelser på strekningen mellom Oslo og Stockholm. Dette resulterte i forstudien/mulighetsstudien som nå er presentert i Sverige og Norge.

Undersøkelsen bekreftet at det er store positive effekter med en bedre sammenheng og foreslo at både den norske og svenske regjeringen burde gi et nytt oppdrag og gå videre med utredningsarbeidet. Det er bra. Men nå er det viktig at arbeidet ikke stopper opp.

Vår oppfordring til den svenske regjeringen er å sammen med Norge raskt ta de avgjørelsene som trengs for at arbeidet kan fortsette. Å ta toget mellom Oslo og Stockholm tar i dag drøye fem timer. Deler av traseen består av enkeltspor på hundre år gamle stamlinjer, fra tiden da Norge og Sverige var med i unionen.

Rundt 3,5 millioner mennesker bor langs ruten, og det er også en rekke høyere utdanningsinstitusjoner her som gir våre virksomheter viktig kompetanse. Oslo, Karlstad, Örebro, Västerås, Eskilstuna og Stockholm er alle store vekstmotorer og noder med ideelle jernbaneavstander mellom hverandre.

Å skape en moderne og høykapasitets jernbaneforbindelse med en reisetid på under tre timer mellom hovedstedene vil være en injeksjon for næringsliv og utvikling i hele Midt-Sverige. Det er egentlig en «no-brainer».

Mulighetsstudien som nå er presentert i Sverige og Norge bekreftet at det er store positive effekter med bedre forbindelser mellom våre to land, og foreslo at både norsk og svensk regjering burde gi et nytt oppdrag og gå videre med utredningsarbeidet. Det er bra. Men nå er det viktig at arbeidet ikke stopper opp, heter det i brevet som er signert Handelskammeret i Värmland, og som får støtte fra Martin Drakenberg, forretningsansvarlig for togruten mellom Oslo og Stockholm i SJ.

Les hele brevet her:

https://www.vf.se/2023/03/10/oppet-brev-till-infrastrukturministern-prioritera-strackan-oslo-stockholm-e6393/

Her er de som har signert brevet:

Brevet är undertecknat flera stora aktörer i Värmland:
Anders Fredriksson, Löfbergs, Karlstad
Lars Wingefors, Embracer Group, Karlstad
Marie Morin ♦️, Stora Enso Skoghalls bruk, Hammarö
Malin Kilian, Valmet, Karlstad
Peter Lindgren, BillerudKorsnäs Gruvöns bruk, Grums
Fredrik Berghel och Olle Hulteberg, Inission, Karlstad
Mikael Liljestrand, Volvo Construction Equipment, Arvika
Daniel Pettersson, Infrakraft Sverige, Karlstad
Pär Emanuelsson, Uddeholm, Hagfors
Anita Sjölander, Nordic Paper, Karlstad
Patrik hjelte, McDonald’s, Karlstad
Frida Johansson, Handelskammaren Värmland, Karlstad

På vei til Stockholm Foto: Stefan Nilsson SJ

One thought on “Få fart på Oslo-Stockholm forbindelsen. Åpent brev til den svenske «togministeren»”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer