Få fart på Oslo-Stockholm forbindelsen. Åpent brev til den svenske «togministeren»

Norge er et av Sveriges største eksportmarkeder, og pendlingen mellom våre to naboland er størst i Norden. Flere handelsaktører langs togstrekningen mellom Oslo og Stockholm har skrevet et åpent brev til den svenske Infrastrukturministeren Andreas Carlson. De krever handling og utbedringer av strekningen slik at «miljøruten» blir mer atraktiv. Tog24 bringer her et utdrag av brevet, du kan lese hele ved å gå inn på lenken lenger ned.

For snart ett år siden skrev vi et åpent brev til den svenske regjeringen om behovet for å utrede muligheten for bedre togforbindelser på strekningen mellom Oslo og Stockholm. Dette resulterte i forstudien/mulighetsstudien som nå er presentert i Sverige og Norge.

Undersøkelsen bekreftet at det er store positive effekter med en bedre sammenheng og foreslo at både den norske og svenske regjeringen burde gi et nytt oppdrag og gå videre med utredningsarbeidet. Det er bra. Men nå er det viktig at arbeidet ikke stopper opp.

Vår oppfordring til den svenske regjeringen er å sammen med Norge raskt ta de avgjørelsene som trengs for at arbeidet kan fortsette. Å ta toget mellom Oslo og Stockholm tar i dag drøye fem timer. Deler av traseen består av enkeltspor på hundre år gamle stamlinjer, fra tiden da Norge og Sverige var med i unionen.

Rundt 3,5 millioner mennesker bor langs ruten, og det er også en rekke høyere utdanningsinstitusjoner her som gir våre virksomheter viktig kompetanse. Oslo, Karlstad, Örebro, Västerås, Eskilstuna og Stockholm er alle store vekstmotorer og noder med ideelle jernbaneavstander mellom hverandre.

Å skape en moderne og høykapasitets jernbaneforbindelse med en reisetid på under tre timer mellom hovedstedene vil være en injeksjon for næringsliv og utvikling i hele Midt-Sverige. Det er egentlig en «no-brainer».

Mulighetsstudien som nå er presentert i Sverige og Norge bekreftet at det er store positive effekter med bedre forbindelser mellom våre to land, og foreslo at både norsk og svensk regjering burde gi et nytt oppdrag og gå videre med utredningsarbeidet. Det er bra. Men nå er det viktig at arbeidet ikke stopper opp, heter det i brevet som er signert Handelskammeret i Värmland, og som får støtte fra Martin Drakenberg, forretningsansvarlig for togruten mellom Oslo og Stockholm i SJ.

Les hele brevet her:

https://www.vf.se/2023/03/10/oppet-brev-till-infrastrukturministern-prioritera-strackan-oslo-stockholm-e6393/

Her er de som har signert brevet:

Brevet är undertecknat flera stora aktörer i Värmland:
Anders Fredriksson, Löfbergs, Karlstad
Lars Wingefors, Embracer Group, Karlstad
Marie Morin ♦️, Stora Enso Skoghalls bruk, Hammarö
Malin Kilian, Valmet, Karlstad
Peter Lindgren, BillerudKorsnäs Gruvöns bruk, Grums
Fredrik Berghel och Olle Hulteberg, Inission, Karlstad
Mikael Liljestrand, Volvo Construction Equipment, Arvika
Daniel Pettersson, Infrakraft Sverige, Karlstad
Pär Emanuelsson, Uddeholm, Hagfors
Anita Sjölander, Nordic Paper, Karlstad
Patrik hjelte, McDonald’s, Karlstad
Frida Johansson, Handelskammaren Värmland, Karlstad

På vei til Stockholm Foto: Stefan Nilsson SJ

One thought on “Få fart på Oslo-Stockholm forbindelsen. Åpent brev til den svenske «togministeren»”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer

Krisemøte om togsituasjonen på Nordlandsbanen

Norske tog varslet i går at det ikke kan skaffes egnede lokomotiver til Nordlandsbanen via det offentlige anskaffelsessystemet. Kun en tilbyder meldte seg, men dette var ikke egnet for bruk på Nordlandsbanen. Nå må Norske tog, ut på det åpne markedet for å skaffe tog. Det krevde både operatør og lokalpolitikere fra hele Nordland under […]

Les mer