Amerika: Overveldende støtte for videre satsing på passasjertog

I bil-landet USA skulle man kanskje tro at støtten til store investeringer i en nasjonal jernbane var lunken. Nå legger den amerikanske jernbanegiganten «Amtrak» frem tall som viser at hele 86 prosent av de spurte i undersøkelsen er for en styrking av jernbanenettet.

Amerikanske «Amtrak har nylig publisert en undersøkelse som viser sterk støtte blant amerikanske velgere for fortsatte investeringer i passasjertog. Dette inkluderer også viljen til fornyelse av infrastruktur og utvidelse av tjenester. At 83 % støtter investeringer i passasjertog identifisert av Kongressen. Det vil si i mer moderne tog, i vedlikehold aldrende tunnel- og broerstatninger, og i nye ruter.

Illustrasjon hentet fra Amtraks egne nettsider om undersøkelsen.
Illustrasjonen er hentet fra Amtraks egne nettsider om undersøkelsen.

Undersøkelsen er utført av Mellman-gruppen på oppdrag for Amtrak. Funnene i undersøkelsen viser en konsekvent støtte for passasjertog på tvers av geografisk plassering, alder, rase og kjønn. 1000 registrerte amerikanske velgere bidro til undersøkelsen.

–Landet har talt – å styrke vår nasjons intercity passasjertognettverk er en viktig prioritet. Disse undersøkelsesresultatene bekrefter at Amtrak er på rett vei med vår forpliktelse til å levere en ny æra av jernbane for Amerika,» sa Roger Harris, Amtrak-president.

Høydepunkter fra undersøkelsen:

  • 92 % sa at det er viktig for USA å investere i sikkerhet og serviceforbedringer for passasjertog
  • 86 % tror på viktigheten av et sterkt amerikansk passasjertogsystem
  • 83 % støtter investeringer i passasjertog identifisert av Kongressen. Det vil si i mer moderne tog, i vedlikehold aldrende tunnel- og broerstatninger, og i nye ruter.
  • 81 % vil at staten deres skal investere i å komme med flere passasjertog til deres lokalområde.

«Amerikanerne heier på passasjertog for å øke mobiliteten ytterligere, investere i lokalsamfunn og styrke forbindelser over hele USA,» sa Nicole Bucich, Amtraks visepresident for nettverksutvikling.

Tog24 har ikke klart å finne noe i undersøkelsen som handler om miljø og bærekraftperspektivet som direkte spørsmål. Det vi vet er at det allerede ligger forankret i det som kalles «The bipartisan deal». Her skal man sikre bærekraftige investeringer over tid, og som skal sikre amerikanerne en moderne infrastruktur. Blant annet er det bestemt at det skal brukes 700 milliarder i oppgraderinger de neste årene på å bedre den amerkanske nettverket av skinner og tog. Målestokken i dette arbeidet finner vi i Kina. Amerikanerne liker dårlig at kineserne allerede ligger langt foran, med blant annet 35 000 kilometer med jernbane, og med en ambisjon om å doble dette inne 2035.

https://media.amtrak.com/2023/08/data-finds-overwhelming-support-for-passenger-rail-in-america/

Fakta om «Amtrak»:

«National Railroad Passenger Corporation», som driver jernbanegiganten «Amtrak», er det nasjonale passasjerjernbaneselskapet i USA. Den driver inter-city rail service i 46 av de 48 sammenhengende amerikanske statene, og i tre kanadiske provinser. «Amtrak» (forkortelse for amerikanske skinner) operer over 300 tog daglig og har 500 destinasjoner på sitt rutenett. Hovedkontoret ligger i Washington, og ledelsen for de 19 000 ansatte utpekes av den amerikanske presidenten og godkjennes av senatet.

Metrolink Foto: Amtrak presse og media avdeling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer