Alstom styrker posisjonen sin i Norge, ansetter norsk direktør

Franske Alstom står foran viktige leveranser til norsk jernbane. Både de nye lokal- og regiontogene, og utrullingen av deler av ERTMS-signalsystemene ligger på deres bord. Nå handler det om å levere. Det ansvaret skal altså Lena A. Nesteby ta fra 1. august i år.

Frem til nå har Alstom vært delvis styrt fra Danmark. Nå ansettes altså en egen norsk direktør med ansvar for leveransene fra den franske produsenten. Lena A. Nesteby har i følge selskapet bred erfaring fra den skandinaviske jernbanebransjen. Etter 16 år i kommersielle leder- og merkevareposisjoner i Flytoget, var hun kommersiell direktør og fungerende administrerende direktør i SJ Norge AS fra 2018 til 2022. Hun kom til Alstom i 2025 fra stillingen som markeds- og kommunikasjonsdirektør i RSM Norge, et ledende norsk revisjons- og rådgivningsselskap. Alstom er en av verdens største leverandører av tog, vedlikehold og infrastruktur til et stadig voksende marked.

Annonse

Hun får det overordnede ansvaret for Alstoms virksomhet og prosjekter i Norge, inkludert utrullingen av Alstoms ERTMS-signalsystem på 380 tog, leveransen av regiontog til Norske tog, samt Alstoms virksomhet innen vedlikehold og signalsystemer.

–Vi er svært glade for å ønske Lena A. Nesteby velkommen i sin nye rolle. Hennes sterke bransjebakgrunn, kombinert med en dyp forståelse av det norske markedet, gjør henne særdeles godt egnet til å lede virksomheten vår i Norge. Vi har full tillit til hennes evne til å videreutvikle virksomheten sammen med våre lokale team, skriver Christoph Klaes, VP Customer Management Alstom Central & Northern Europe i en pressemelding om ansettelsen.

Annonse_SJ_2026
Annonse

Nok å ta tak i

Som vi tidligere har skrevet så har Alstom slitt med å oppfylle leveransene sine overfor Norge og Norske tog A/S. Spesielt gjelder dette lokal- og regiontogene som flere ganger er utsatt på grunn av stadig nye årsaker. Nå får i hvert fall Øystein Risan, direktør i Norske tog, en kortere vei å gå når han skal diskutere kontraktsbrudd og eventuelle videre leveranser fra Alstom.  

–Norge er et viktig marked for Alstom, med sterke ambisjoner for bærekraftig og effektiv jernbanetransport. Alstom har en betydelig tilstedeværelse i Norge og jeg ser frem til å samarbeide tett med våre kunder, partnere og medarbeidere for å levere pålitelige og fremtidsrettede jernbaneløsninger som støtter Norges langsiktige mobilitetsmål, sier Lena A. Nesteby i en pressmelding sendt ut fra selskapet.

Lena A. Nesteby får en tøff jobb når hun nå skal lede en bedrift som nødvendigvis ikke står omdømmemessig så bra blant togfamilien i Norge. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner