Passasjertrafikken med tog er sakte men sikkert på vei til å hente seg inn etter pandemien. I dag la Statistisk Sentralbyrå (SSB) frem oppdaterte totaltall for 2022. Den viser en oppgang på 61 prosent i persontrafikken.
Antallet kilometer folk reiste med tog økte med 73 prosent til over 3 milliarder kilometer. Det betyr at flere reiser med tog på kortestrekninger, men for at det skal rulle på kilometer så betyr det også at flere benytter toget over lengre strekninger. Flere avganger som det SJ har gjort på Dovrebanen har vært å øke passasjerantallet også for SJ Norge. VY som driver de fleste strekningene i passasjertunge østlandsområdet har også en sterk økning. De står alene med 34 millioner solgte billetter til sine lokaltog.
Store tall
Når det gjelder hvem som er vinneren av langdistanserutene, så har VY med Bergensbanen logget 905 000 passasjerer i 2022 For SJ Norge og Dovrebanen har de hatt 788 000 som har løst billett og legger du til antallet på Nordlandsbanen gjør SJ det bra med 372 000 betalende kunder.
Sørbanen, som opereres av Go-Ahead hadde de 680 000 med billett i 2022.
–Vi så en god økning i 2022 målt opp mot 2021, noe som er naturlig med tanke på at det fortsatt var pandemi og nedjustert tilbud på strekningene. Pandemi-effekten var med oss et stykke ut i 2022, så den største økningen kom i de tre siste kvartalene i 2022, sier kundeansvarlig i Go-Ahead Simen Lockert Rohde.
For Go-Ahead var utslaget etter pandemien størst på fjerntog på Sørlandsbanen med en økning på like under 80% fra 2021 til 2022. Lokaltogene på Jærbanen endte ca 35% opp fra 2021 til 2022.
Flytoget er den største transportøren ved siden av lokaltogene inn og ut av Oslo. De noterte seg for en pen oppgang i 2022 med 10 prosent økning i belegg, og nesten 5,5 millioner passasjerer.
Gods litt ned
Tallene for godstransport er ikke like positive. Her er trenden svakt nedadgående, noe som stemmer dårlig med transportørenes ønske om økt mengde fra trailer til tog. Noe kan skyldes pandemien, men her kan sikkert økt passasjertrafikk som tar linjeplass og økt press på infrastruktur generelt bære noe av skylden. Viljen til å flytte gods fra vei til bane er det ingen som helst tvil om. Nedgangen er på cirka 11 prosent, fra 39 millioner tonn i 2021, til 33,5 millioner tonn i 2022.