50 millioner ekstra til Entur – skal bli lettere å bestille togbilletter

Det er satt av 50 millioner ekstra kroner i statsbudsjettet for 2024 til å utvikle et bedre system for bestilling av blant annet togbilletter. Jobben med dette skal reiseoperatøren «Entur» utarbeide i samarbeid med Jernbanedirektoratet. Det er klare føringer fra Samferdselsdepartementet om et nærmere billettsamarbeid internt i Norden. Velg sømløst system mellom Norge og Sverige i første omgang mener togreiseekspert.

–Det skal være enkelt å reise med kollektivtransport i Norge, og regjeringen ønsker at økningen i persontransporten skal gjennomføres blant annet med kollektivtrafikk. Da trenger vi en enkel plattform for salg av billetter over hele landet. Regjeringen foreslår derfor en økning av tilskuddet til Entur med 50 millioner kroner. Økningen skal blant annet gå til videreutvikling av en felles plattform for salg av kollektivbilletter i Norge, samt å legge til rette for salg av internasjonale togbilletter gjennom en løsning utarbeidet av Entur, uttalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i forbindelse med tildelingen av midlene.

Entur har fått oppdraget

Entur fikk nylig kritikk fra Riksrevisjonen for at de ikke hadde klart å utarbeide et godt nok billettsystem basert på APP-løsninger. Nå mangler det altså ikke på midler for å få dette raskt på bordet.

–I statsbudsjettet for 2024 ble det budsjettert 50 millioner ekstra til Entur. Disse midlene skal gå til flere ulike arbeid, og i samarbeid med Jernbanedirektoratet skal vi etter hvert lande mer spesifikt hvordan disse midlene skal benyttes. En av flere ting ekstra-midlene skal brukes på, er å utvikle salgs- og betalingssystemene våre slik at det er mulig å kjøpe togbilletter ut og inn av Norge via Entur-appen. I dag er det bare mulig å kjøpe disse billettene via vår kundeservice, svarer kommunikasjonssjef Ragnhild Skaara Imset i Entur.

Føringene fra samferdsel

Ifølge Samferdselsdepartementet skal en del av pengene brukes til å legge til rette for salg av internasjonale togbilletter gjennom en løsning utarbeidet av «Entur» i samarbeid med Jernbanedirektoratet. Foreløpig er det ikke satt noen sluttdato for når dette systemet skal være klart. Prosjektet ble nylig også lansert for andre nordiske tog-aktører under et seminar i regi av Norsk Svensk Handelskammer. Der ble det også fremhevet som et eksempel på norske investeringer som skulle styrke det internordiske tog-samarbeidet.

–Det er i dag lett å søke opp og kjøpe internasjonale flybilletter via nettbaserte selvbetjeningsløsninger, mens togtransporten har kommet kortere på dette området. For å gjøre det lettere å søke opp og kjøpe en internasjonal togreise i framtiden har regjeringen i 2024 startet et arbeid i Entur for å tilrettelegge for dette. Arbeidet vil i første omgang ha fokus på tilrettelegging i Enturs IKT baksystemer, som grunnlag for at vi i framtiden i større grad skal kunne selge internasjonale togreiser, sier statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i Samferdselsdepartementet.

Hva sier brukerne

Kristian Skjellum Aas i Togferiegruppa, har reist Europa rundt med tog i flere tiår. Han ser frem til arbeediet som nå skal gjøres for å få til et mer sømløst billettsystem mellom deler av Norden. Foto: Frode Pedersen tog24

Kristian Skjellum Aas er til daglig senior kommunikasjonsrådgiver hos Naturvernforbundet og grunnlegger av den norske Facebooksiden «Togferie». Der har 60 000 følgere samlet seg for å dele erfaringer om tog og togreiser både nasjonalt og internasjonalt. Han har flere tiårs erfaringer med å reise kollektivt og da først og fremst med tog. Han er opptatt av en bredere involvering når det skal utvikles systemer hvor nettopp brukerne er de som skal benytte seg av et billettsystem. Det er også lov, ifølge Skjellum Aas, å hente erfaringer i land hvor systemer allerede er godt utprøvd. Hvis Entur ønsker bidrag må de bare melde seg, sier han.

–At vi ikke har en egen nasjonal organisasjon for brukerne av kollektivtrafikk er jo egentlig en skam. Jo det finnes mange små pendlerforeninger og lokale grupper, men det blir for spesielt interesserte. Her snakker jeg om å ta helikopterblikket på en hel bransje og kundegruppe som er enorm, og som kommer til å vokse i fremtiden. Men, det er vel egentlig en helt annen diskusjon, sier den engasjerte tog-eksperten Skjellum Aas.

–Hvis du har fått 50 millioner til rådighet og jobbet i Entur. Hvor ville du ha satt inn ressursene for å skape et bedre billettsystem?

–Entur har allerede gjort en god jobb med å etablere et billettsystem som er ment å fungere for hele landet. Problemet er at alt for mange trafikkselskaper fortsatt skal drive med sine egne lokale systemer. La meg gi et raskt eksempel. Kjører du Nordlandsbanen til Fauske, kan du bestille både togbilletten og bussturen videre til Narvik via Entur. Men skal du videre til Tromsø, eller over til Kiruna i Sverige med tog, ja så er det bom stopp. Dette illustrerer også mitt andre poeng. Å etablere et felles billettsystem mellom Norge og Sverige bør få høyeste prioritet når Entur nå skal gå i gang med å se på nye løsninger for et mer internordisk billettsamarbeid. Kanskje burde til og med noen av disse pengene gå til Sverige, for de er definitivt ikke noe bedre enn Norge når det gjelder samordnede løsninger, sier Kristian Skjellum Aas i FB-gruppa «Togferie».

Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund slapp nyheten om at det var bevilget flere titals ekstra millioner til et bedre billettsystem for togreisende mellom Norge og Sverige på Norsk Svensk Handelskammers norden-seminar om togsamarbeid. Foto: Frode Pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer