
Bane NOR står for det største antallet med 12 600 forsinkelsestimer, og det er fortsatt feil på bane- og signalanlegg som oppgis som hovedårsak. Heller ikke togselskapene går fri for ansvar 7 600 timer brukte de på tog som kom forsinket fra «hensetting» og feil på kjøretøy.
Andre pinsedag skjer det igjen. Et godstog sporer av mellom Vegårshei og Skorstøl. En knekt aksling gjør skade på 6000 sviller på en strekning på om lag 11,5 kilometer ifølge Bane NOR. Go-Aheads kunder på Sørtoget må igjen tåle avvik og ruteforandringer, og ikke minst buss for tog på en del av jernbanestrekningen.
–Vi gjør det vi kan for at dette driftsavviket skal få minst mulig negative konsekvenser for kundene våre. Målet er å kjøre alle tog mellom Oslo S og Gjerstad/Kristiansand og Stavanger, slik at kundene kun må sitte på buss mellom Gjerstad og Kristiansand. Det er en grunn for at kundene våre velger Sørtoget, og da er det ikke noe hyggelig å måtte henvise til buss på en del av strekningen, når forventningen er tog på hele reisen. Spesielt leit er det at vi ikke kan tilby sovekupe på nattoget i perioden det er stengt. Vi varsler alle kundene om det som har skjedd og beklager de ulempene dette medfører for dem. En ny oppdatering vil komme i løpet av dagen i dag (fredag). Vi forventer at det er snakk om dager, ikke uker, før strekningen gjenåpnes, sier Ole Andreas Skårland, pressevakt i Go-Ahead.
Samtidig som tog24 skal publisere denne saken kom det meldinger om at et flytog står fast i Romeriksporten. Dette får enorme følger for i alt ni andre linjer ut og inn av Oslo S. En knutepunktstasjon som har opptil 1100 tog gjennomgående hver dag. Heldigvis løste dette seg ganske raskt, men i følge VG og Flytoget får dette likevel følger for andre utover fredag formiddag. Slike hendelser fører til mye jobb, store avvik og forsinkelser med følger for alle som er involvert i norsk jernbanedrift. Ikke minst kundene. Det kommer klart frem i direktoratets årsrapport for 2023.
Oppgang i antallet forsinkelsestimer
Jernbanedirektoratets årsrapport for 2023 beskriver et år med store avvik og en jernbane som sliter. Resultatene ble påvirket av et svakt resultat i august og september. Infrastrukturfeil, saktekjøringer, ekstremvær «Hans» og styrtregn har bidratt til store utfordringer, ifølge rapporten. 44000 forsinkelsestimer er en oppgang på 9 prosent fra 2022 og hele 46 prosent fra 2021. Kanskje ikke så rart for i 2021 herjet fortsatt pandemien, og målt opp imot langt færre reisende så kan det være feil å måle mot dette året.
Lyspunktene ligger hos togselskapene og ikke minst hos kundene som tross uvær og mye buss for tog, sakte men sikkert er på vei tilbake. De gir også utrykk for at god kundeoppfølging og god informasjon rundt avvik betyr mye for omdømmet. Et eksempel som illustrerer dette er svarene som har kommet i Jernbanetilsynets kundetilfredshetsundersøkelse som måles fire ganger i året.
– Resultatet for punktlighet for persontog i 2023 ble 87,6 prosent, som var en liten nedgang fra 2022. Dette var vesentlig lavere enn NTP-målet på 90,0 prosent, og det svakeste resultatet i perioden 2017-2023. Ser vi på målingene strekningsvis, har SJ Norge hatt en oppgang. De leverer best i landet på tross av at for eksempel Dovrebanens punktlighet bare ligger i midtsjiktet for 2023. Dette viser at punktlighet alene ikke er det viktigste for de reisende, men at god avvikshåndtering kan bidra til en god kundeopplevelse, heter det i tilsynets årsrapport.
Hvordan forsinkelsestimer blir beregnet kan du lese mer om her. Tog24 står ikke inne for at dette er metoden som brukes over alt:
Togforsinkelser
