44 000 forsinkelsestimer for norske tog i 2023

Bane NOR står for det største antallet med 12 600 forsinkelsestimer, og det er fortsatt feil på bane- og signalanlegg som oppgis som hovedårsak. Heller ikke togselskapene går fri for ansvar 7 600 timer brukte de på tog som kom forsinket fra «hensetting» og feil på kjøretøy.

Andre pinsedag skjer det igjen. Et godstog sporer av mellom Vegårshei og Skorstøl. En knekt aksling gjør skade på 6000 sviller på en strekning på om lag 11,5 kilometer ifølge Bane NOR. Go-Aheads kunder på Sørtoget må igjen tåle avvik og ruteforandringer, og ikke minst buss for tog på en del av jernbanestrekningen.

–Vi gjør det vi kan for at dette driftsavviket skal få minst mulig negative konsekvenser for kundene våre. Målet er å kjøre alle tog mellom Oslo S og Gjerstad/Kristiansand og Stavanger, slik at kundene kun må sitte på buss mellom Gjerstad og Kristiansand. Det er en grunn for at kundene våre velger Sørtoget, og da er det ikke noe hyggelig å måtte henvise til buss på en del av strekningen, når forventningen er tog på hele reisen. Spesielt leit er det at vi ikke kan tilby sovekupe på nattoget i perioden det er stengt. Vi varsler alle kundene om det som har skjedd og beklager de ulempene dette medfører for dem. En ny oppdatering vil komme i løpet av dagen i dag (fredag). Vi forventer at det er snakk om dager, ikke uker, før strekningen gjenåpnes, sier Ole Andreas Skårland, pressevakt i Go-Ahead.

Samtidig som tog24 skal publisere denne saken kom det meldinger om at et flytog står fast i Romeriksporten. Dette får enorme følger for i alt ni andre linjer ut og inn av Oslo S. En knutepunktstasjon som har opptil 1100 tog gjennomgående hver dag. Heldigvis løste dette seg ganske raskt, men i følge VG og Flytoget får dette likevel følger for andre utover fredag formiddag. Slike hendelser fører til mye jobb, store avvik og forsinkelser med følger for alle som er involvert i norsk jernbanedrift. Ikke minst kundene. Det kommer klart frem i direktoratets årsrapport for 2023.

Oppgang i antallet forsinkelsestimer

Jernbanedirektoratets årsrapport for 2023 beskriver et år med store avvik og en jernbane som sliter. Resultatene ble påvirket av et svakt resultat i august og september. Infrastrukturfeil, saktekjøringer, ekstremvær «Hans» og styrtregn har bidratt til store utfordringer, ifølge rapporten. 44000 forsinkelsestimer er en oppgang på 9 prosent fra 2022 og hele 46 prosent fra 2021. Kanskje ikke så rart for i 2021 herjet fortsatt pandemien, og målt opp imot langt færre reisende så kan det være feil å måle mot dette året.  

Lyspunktene ligger hos togselskapene og ikke minst hos kundene som tross uvær og mye buss for tog, sakte men sikkert er på vei tilbake. De gir også utrykk for at god kundeoppfølging og god informasjon rundt avvik betyr mye for omdømmet. Et eksempel som illustrerer dette er svarene som har kommet i Jernbanetilsynets kundetilfredshetsundersøkelse som måles fire ganger i året.    

– Resultatet for punktlighet for persontog i 2023 ble 87,6 prosent, som var en liten nedgang fra 2022. Dette var vesentlig lavere enn NTP-målet på 90,0 prosent, og det svakeste resultatet i perioden 2017-2023. Ser vi på målingene strekningsvis, har SJ Norge hatt en oppgang. De leverer best i landet på tross av at for eksempel Dovrebanens punktlighet bare ligger i midtsjiktet for 2023. Dette viser at punktlighet alene ikke er det viktigste for de reisende, men at god avvikshåndtering kan bidra til en god kundeopplevelse, heter det i tilsynets årsrapport.

Hvordan forsinkelsestimer blir beregnet kan du lese mer om her. Tog24 står ikke inne for at dette er metoden som brukes over alt:

Togforsinkelser

Sånn så 6000 sviller ut etter at et godstog sporet av med knekt aksling på Sørlandsbanen. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer