25 nye tog skal styrke comuter-trafikken i Oslo-regionen

Selskapet Norske Tog signerte nylig en ny avtale med franske Alstom om levering av 25 tog som skal styrke trafikken til og fra Stor-Oslo.

Norske togs nye regiontog Klasse 77 skal fungere som pendler- og hurtigtog mellom Ski og Stabekk i Oslo-regionen.

Det er et ønske om å gi ­passasjerene på de hardt pressede banene som går i nærtrafikk rundt Oslo en raskere, mer komfortabel og mer pålitelig pendling, som ligger bak satsingen ifølge Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Transport Norge.

Historiske togkjøp verdt 50 milliarder –skal oppnå bærekraftmål

–De nye Coradia Nordic regionaltogene fra Alstom vil øke kapasiteten på de mest trafikkerte linjene i Oslo-området, og styrke den utslippsfrie kollektivtransporten rundt hovedstaden, sier Bjørgan.

Kontrakten er en del av et større samarbeid mellom Norske Tog og den franske tog-produsenten «Alstom». Denne kontrakten er verdt 2,5 milliarder kroner og er som tidligere nevnt en del av en intensjonsavtale om levering av totalt 200 tog til en samlet verdi av 20 milliarder kroner. 30 tog er allerede i produksjon, og forventes levert i løpet av 20256, nå skal altså 25 tog til settes i produksjon.

De elektriske Coradia Nordic-togene til Norske Tog er spesialtilpasset for å møte behovene til det norske jernbanenettet og er fullt egnet for norske værforhold. De nye togene har en topphastighet på 200 km/t for å sikre en rask og komfortabel pendling i et romslig og avslappende miljø. Hvert togsett vil bestå av seks enkeltdekks busser. Togene vil være utstyrt med Alstoms digitale ERTMS, et europeisk standard signalsystem ombord som gir togene kontinuerlige sikre bevegelser og beskyttelse mot overhastighet, skriver Alstom i en pressemelding.

Gian Lucca Erbacci, president i Alstom Europa Regiontog, og direktør for Norske Tog, Øystein Risan, signerer nok en kontrakt.
Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer