25 nye tog skal styrke comuter-trafikken i Oslo-regionen

Selskapet Norske Tog signerte nylig en ny avtale med franske Alstom om levering av 25 tog som skal styrke trafikken til og fra Stor-Oslo.

Norske togs nye regiontog Klasse 77 skal fungere som pendler- og hurtigtog mellom Ski og Stabekk i Oslo-regionen.

Det er et ønske om å gi ­passasjerene på de hardt pressede banene som går i nærtrafikk rundt Oslo en raskere, mer komfortabel og mer pålitelig pendling, som ligger bak satsingen ifølge Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Transport Norge.

Historiske togkjøp verdt 50 milliarder –skal oppnå bærekraftmål

–De nye Coradia Nordic regionaltogene fra Alstom vil øke kapasiteten på de mest trafikkerte linjene i Oslo-området, og styrke den utslippsfrie kollektivtransporten rundt hovedstaden, sier Bjørgan.

Kontrakten er en del av et større samarbeid mellom Norske Tog og den franske tog-produsenten «Alstom». Denne kontrakten er verdt 2,5 milliarder kroner og er som tidligere nevnt en del av en intensjonsavtale om levering av totalt 200 tog til en samlet verdi av 20 milliarder kroner. 30 tog er allerede i produksjon, og forventes levert i løpet av 20256, nå skal altså 25 tog til settes i produksjon.

De elektriske Coradia Nordic-togene til Norske Tog er spesialtilpasset for å møte behovene til det norske jernbanenettet og er fullt egnet for norske værforhold. De nye togene har en topphastighet på 200 km/t for å sikre en rask og komfortabel pendling i et romslig og avslappende miljø. Hvert togsett vil bestå av seks enkeltdekks busser. Togene vil være utstyrt med Alstoms digitale ERTMS, et europeisk standard signalsystem ombord som gir togene kontinuerlige sikre bevegelser og beskyttelse mot overhastighet, skriver Alstom i en pressemelding.

Gian Lucca Erbacci, president i Alstom Europa Regiontog, og direktør for Norske Tog, Øystein Risan, signerer nok en kontrakt.
Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer