Endelig kom datoen mange har ventet på. 20. mai har Bane NOR i dag tidlig varslet at blir åpningsdatoen for Randklev bru, og dermed den gjennomgående forbindelsen i Gudbrandsdalen. Den har ligget som et verkende sår for togtrafikken mellom nord og sør i landet vårt siden ekstremværet «Hans» skyllet brufundamentene over ende og ødela deler av brua ved Ringebu.
Dette har stor betydning for alle passasjerene på Dovrebanen og SJ som kjører togene, men det betyr også mye for godstrafikken som kan avlaste en til nå sprengt Rørosbane. Det betyr ifølge Bane NOR at persontrafikken på Rørosbanen kan komme tilbake til normalen.
Randklev bru fikk store skader under ekstremværet «Hans» i august i fjor. De store vannmengdene i Gudbrandsdalslågen førte til at et av brufundamentene veltet, og dermed havnet to av bruelementene i elva. Inspeksjoner av bruelementene viste imidlertid at de kunne gjenbrukes, noe som førte til at Bane NOR kunne ha fokus på og raskest mulig
Togselskapene har kjørt kjørt buss for tog på deler av strekningen, noe som har umuliggjort å kjøre de populære nattogene mellom Oslo og Trondheim denne vinteren.
–Å gjenåpne forbindelsen over Gudbrandsdalslågen har hatt høyeste prioritet for oss. Dovrebanen er en svært viktig strekning, og det har vært en krevende tid for både passasjerene og togselskapene. Vi takker for tålmodigheten mens vi har jobbet for å gjenåpne Randklev bru, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR i en pressemelding.
Gode nyheter for godstrafikken
Dovrebanen er en viktig strekning for godstrafikk, og hvert år går flere tusen godstog mellom landsdelene. Da Randklev bru fikk skader ble mye av godstrafikken flyttet til Rørosbanen. Dette har ført til mer belastning og slitasje i sporet, økt støy for naboer til jernbanen i området, i tillegg til færre avganger for persontogene. Mens Randklev bru har vært stengt har det heller ikke gått godstrafikk på Raumabanen. På grunn av begrenset kapasitet på Rørosbanen har en del av godset som vanligvis går med tog, blitt fraktet på veiene med lastebiler.
–Det er kritisk viktig for samfunnet at Dovrebanen er åpen slik at store volum mat og andre nødvendige varer kan fraktes klimavennlig og trafikksikkert med tog mellom Østlandet og Midt-Norge, og videre til Nord-Norge. Toget er det mest klima- og miljøvennlige transportmiddelet av både varer og folk. Et godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene, sier Eriksen.
Mer robust enn før
Arbeidene med å bygge opp igjen Randklev bru har pågått for fullt siden brua ble skadet. Bruelementene har blitt reparert på land og skal heises tilbake igjen. Skadeomfanget på dem har vært begrenset i følge Bane NOR. Det er nå støpt nye fundamenter i elva med større bæreflate ned mot elevebunnen, og som skal tåle belastningene av en 200-års flom.
De to bruelementene som ble ødelagt har blitt restaurert i et enormt telt på land, og skal heises tilbake i månedsskiftet april/mai, ifølge pressemeldingen fra Bane NOR
SJ med forventet jubel
–Dette er fantastiske nyheter for passasjerene, SJ Norges 430 ansatte og alle som brenner for en bedre jernbane. Vi gleder oss til å få enda flere kunder over fra fly til skinner nå, sier administrerende direktør i SJ Norge Rikke Lind i en pressemedling nå i morgentimene.
Trondheim-Oslo er en av de travleste flyrutene i Europa. De siste årene har SJ Norge lyktes med å få stadig flere til å velge klimasmart, før ekstremværet «Hans» tvang frem færre avganger og buss for tog på deler av strekningen.
At togene nå går som normalt igjen mellom Trondheim og Oslo er også gode nyheter for de reisende på Rørosbanen og de som reiser med tog på Nordlandsbanen som skal videre med Dovrebanens tog.
–Det er gledelig at broen nå er reparert raskere enn forespeilet og jeg vil takke Bane NOR for samarbeidet og innsatsen de har lagt ned. Dette har vært en tøff tid for alle som reiser med toget og vi takker for tålmodigheten, sier Lind.