SJ Norge sliter med sviktende passasjerantall på sine flaggruter mellom Oslo og Trondheim. Dovrebanen alene har mistet i gjennomsnitt 1200 passasjerer hver dag, og Rørosbanen har enn nedgang på 150 per dag. Dette får også følger for passasjerantallet videre med Nordlandsbanen.
Ekstremværtet Hans har ført til et langt dårligere togtilbud mellom Oslo og Trondheim. På Dovrebanen må passasjerene ta buss for tog mellom Ringebu og Lillehammer. Frem til 30. oktober var det buss for tog mellom Dombås og Lillehammer. Det populære nattoget mellom Trondheim og Oslo er innstilt på grunn av brukollapsen. Det var vanligvis helt fullt på dette toget opplyser SJ Norge til Tog24. Når det gjelder Nordlandsbanen opplever SJ en nedgang på fem prosent sammenlignet med før uvær og brukollapsen.
–SJ Norge har en passasjersvikt på Dovrebanen på 50–60 prosent. Det er over 1200 færre daglig reisende enn før uværet Hans ødela Randklev bru. Men også på Rørosbanen og Nordlandsbanen er det færre som reiser med tog, sier informasjonssjef Hilde Lyng i SJ Norge.
Passasjerene fortviler
Passasjeren fortviler og meningsutvekslingene i media er mange og til dels tøffe om tilstanden på togforbindelsen mellom sør og nord.
«Jeg blir tvunget til å ta mer kronglete, dyrere og mer miljøfiendtlige reiseveier.» sa studentleder Astri Elgethun i en kronikk på NRK Ytring om tilstanden til forbindelsen Trondheim-Oslo
–Disse midlertidige løsningene vi nå har fått derimot, blir raskt permanente om vi lar det gå lang nok tid. Jeg vil veldig gjerne ta toget hjem til jul, men har innsett at det bare er å gi opp.
Vi har jo tydeligvis ingen hast, så kanskje neste jul, Jon-Ivar?
I går fikk hun direkte svar fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på en tilsvarende ytring hos NRK.
–Planen er at det fra 10. desember kun skal være busstransport på den drøyt én mil lange strekningen mellom Fåvang og Ringebu. Selv om dette ikke blir like bra som det ordinære togtilbudet, vil jeg oppfordre Elgethun og andre som skal hjem til jul om likevel å velge SJs togtilbud – selv om det betyr en liten busstur på 15 minutter på en del av reisen, sa Nygård.
https://www.nrk.no/ytring/nesten-helt-hjem-til-jul-1.16629368
Rørosbanen er blitt godstogenes redning
Rørosbanen har hatt en passasjersvikt tilsvarende 25 prosent, noe som utgjør cirka 150 færre passasjerer daglig ifølge SJ Norge.
–På Rørosbanen blir godstogene prioritert foran passasjertog. Derfor går det bare to daglige tog på Rørosbanen. Vanligvis går det seks tog hver vei daglig. Det er buss for tog for de innstilte togavgangene. For kundene våre som reiser på Rørosbanen er dette et veldig dårlig tilbud, særlig for pendlerne mellom Røros og Hamar. Mange pendler for eksempel mellom Røros og Tynset eller Alvdal og til og fra Hamar. De har nå bare to daglige tog å velge mellom istedenfor seks daglige tog hver vei. Det er særdeles lite OK. Kundene ønsker å reise med tog, dessuten tar bussturen lenger tid enn tog, sier informasjonssjef Lyng.
Hun presiserer at de er i konstant dialog med både lokale og nasjonale politikere om situasjonen. Det ble også levert et høringsnotat om Rørosbanen så sent som i oktober. Hvor det blant annet står følgende bekymring rundt det at de reisende nok en gang får redusert sitt tilbud:
«Økonomisk sett skaper avtalen ingen ulemper for SJ Norge, men for de reisende er det en klar forverring av tilbudet: Vesentlig færre avganger og flere forsinkelser fordi det kjøres flere tog på en strekning med for få krysningsspor. Buss er heller ikke et godt alternativ for de reisende, da det tar minst en time lenger enn å kjøre tog. Selv om SJ Norge således er skadesløse, er vi bekymret for forringelsen av tilbudet til våre kunder og den langsiktige effekten på antall reisende.»
Hva sier de ansatte?
Nå foreligger altså en slags fasit hvor antallet reisende med SJ har gått dramatisk ned, men at selskapet lever videre på støtteordningen som ble gitt i forbindelse med tapet av gjennomgående forbindelse på Dovrebanen.
–Hva sier de ansatte om situasjonen, merker dere at det begynner å tære på tålmodigheten?
–Alle ansatte i SJ Norge ønsker at togtrafikken igjen kan gå som normalt både på Rørosbanen og Dovrebanen, og vi er selvsagt utålmodige på vegne av kundene våre som savner det normale togtilbudet sitt, sier Lyng.
–I september var dere i forhandlinger med tillitsvalgte om eventuelle permitteringer, hva skjedde?
–Permitteringer har vært diskutert i et tidligere forløp, men vi har varslet de berørte den gang om at dette ikke blir noe av, sier Lyng.