Nei, dette er ingen spøk. Ifølge Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsmåling har SJ Norge og Raumabanens ombordpersonell oppnådd denne fantastiske målingen i årets andre kundeundersøkelse. Nå gleder de seg til å vise frem 100-åringen til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
SJ Norge kan se tilbake på et par meget gode år med høy kundetilfredshet. For sjette gang på rad scorer SJ høyest blant togselskapene med et gjennomsnitt på 85 poeng. Det er bare ett fattig poeng foran totalkarakteren til Vy og Bergensbanen, men sånt feires likevel som en stor seier på hovedkontoret til SJ i Trondheim. Det som likevel gleder mest i Trønderhovedstaden er at de for første gang oppnår 100 prosent i en måling, og den kom for kundetilfredsheten på 100-åringen Raumabanen. Linjen som går fra Dombås og ned til Åndalsnes.
–Personalet på Raumabanen har over lang tid levert en høy grad av service. Gjennom svært god lokalkunnskap klarer de også å gi kundene god informasjon om alt Raumabanen har å by på, sier Børge Lein, som leder kundearbeidet i SJ Norge.
Raumabanen fyller i år 100 år. Etterspørselen på linjen har økt jevnt i hele 2024, og det er i følge SJ behov for flere avganger på strekningen. Selve togturen har blitt en ettertraktet turistattraksjon, og er kåret til en av Europas vakreste togreiser av anerkjente publikasjoner som Lonely Planet og Forbes. Raumabanen trafikkeres også av et eget togsett som heter «The Golden Train». Det tar turister fra Åndalsnes til Bjorli og tilbake. Men denne gang handler det altså om Raumabanens vanlige ruter med SJ Norge som operatør.
– Jeg er stolt av å lede en organisasjon med medarbeidere som er så dyktige og serviceinnstilte. Nå gleder vi oss til å ønske samferdselsminister Jon-Ivar Nygård velkommen om bord når han besøker Raumabanen torsdag 27.juni, sier direktør Rikke Lind i SJ Norge.
Mest fornøyde passasjerer i vest og i nord
–Blant passasjerene er det fritidsreisende som er mest fornøyd, og togselskapene får mest skryt over informasjonen om bord på toget og ombordpersonellet. På strekningene har Vy Vest hatt en signifikant fremgang i tilfredshet blant passasjerene. SJ Norge gjør det også denne gangen godt, og kommer best ut blant de reisende i 2 kvartal. Jeg vil gratulere SJ Norge med nok en god måling. Det viser at det langvarige arbeidet med kundetilfredshet gir gode resultater, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Hvilke kriterier legges til grunn når man måler for en totalscore?
Renhold, Informasjon på toget underveis, ombordpersonalets service, informasjon ved avvik – altså hvis noe skjer, opplevd punktlighet og samlet tilfredshet hos passasjerene. Her oppnådde altså SJ en totalscore på 85 poeng.
Fakta om kundeundersøkelsen:
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen). Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.