Det er gråværsmandag 29. april, og klokka er snart ni på morgenen i Gudbrandsdalen. Lågen er langt fra like flomstor slik den var da Hans herjet 14. august i fjor. Et gult monster hever sine enorme armer, og i stroppen henger 270 tonn stål, selve symbolet på hva ekstremvær kan føre til.
Vi får lyst til å sitere dalens mest verdensberømte sitatmaker i et slikt øyeblikk. «Hvor udgangspunktet er galest, blir tidt resultatet orginalest».
22. mai mellom 11:00 og 12:00 får vi svaret på om Peer Gynt hadde rett. Når første tog fra SJ tar seg opp dalen og krysser brua som alle har hatt en mening om. Ikke minst de mange togkundene som ikke lenger kunne benytte seg av «toget sitt», og selvsagt SJ NORD som fikk finne på alle mulige rare mellomløsninger mens de «svettet» seg gjennom en altfor hustrig og kald vinter. En transportkollaps som har gitt mange hodepine, mens andre har tjent millioner på lukrative oppdrag og mye jobb.
Det skal etter planen løftes i dag mandag og på onsdag.
–Det er kritisk viktig for samfunnet at Dovrebanen er åpen slik at store volum mat og andre nødvendige varer kan fraktes klimavennlig og trafikksikkert med tog mellom Østlandet og Midt-Norge, og videre til Nord-Norge. Toget er det mest klima- og miljøvennlige transportmiddelet av både varer og folk. Et godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene, sier konsernsjef i Bane NOR Thor Gjermund Eriksen i en tidligere kommentar til gjennåpningen.
–Endelig, nå gleder vi oss i Trondheim til å se bilder av to bruelementer som ligger der de skal. Det er mange hundre tonn som skal på plass, og mye av dette er nesten millimeterarbeid, så vi avventer nå i spenning på det som skal skje de neste dagene. Ut fra det vi er informert om skal Bane NOR starte med de kjøretekniske installasjonene allerede lørdag. I praksis betyr det jobben med å sette opp ny kjøreledning. Så skal de etter hvert starte med testkjøring, og det gjør de med egne tog. Vi skal som planlagt ta av fra Oslo S den 22. mai, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge.
Historiske dager i dalen
For historienerdene, kan vi fortelle at det har stått en jernbanebru her siden 1896. Den var med på ferden som knyttet Norge sammen til et jernbanerike ved å gjøre Dovrebanen mulig. I dag ligger denne brua parallelt med dagens bru som stod ferdig i 1957. På mange måter ble den nye bygget over samme lest som «gammelbrua» og i stål. Den gamle ble ikke nevneverdig skadet under uværet, så noe kunne jernbaneingeniørene på slutten av 1800 tallet som de ikke var like flinke på i mer moderne tid. Men nå lover Bane NOR en bru som tåler 200-årsflommen.
Tog24 har fulgt med time for time de siste dagene, og vi kan avsløre at det elementet som først skal på plass, ja det har hengt i monsterkrana i et par dager allerede. Du kan selv følge med på prosessen ved å bruke følgende lenke til webkameraet som er montert på plassen. Windy sin spiller av de siste 24 timenes bilder fra webcam på stedet, mens Byggekamera er raskest med oppdateringer:
https://webcams.windy.com/webcams/public/embed/player/1696358509/day
https://kunde.byggekamera.no/?p=821&c=1068
Bryter den sammen kan du prøve her:
https://www.outdooractive.com/en/webcam/ringebu-randklev-bru/803846879
Her er 20 av de tidligere sakene tog24 har skrevet om virkningene av brukollapsen: