1-2-3 – og det store bruløftet er i gang

Det er gråværsmandag 29. april, og klokka er snart ni på morgenen i Gudbrandsdalen. Lågen er langt fra like flomstor slik den var da Hans herjet 14. august i fjor. Et gult monster hever sine enorme armer, og i stroppen henger 270 tonn stål, selve symbolet på hva ekstremvær kan føre til.

Vi får lyst til å sitere dalens mest verdensberømte sitatmaker i et slikt øyeblikk. «Hvor udgangspunktet er galest, blir tidt resultatet orginalest».

22. mai mellom 11:00 og 12:00 får vi svaret på om Peer Gynt hadde rett. Når første tog fra SJ tar seg opp dalen og krysser brua som alle har hatt en mening om. Ikke minst de mange togkundene som ikke lenger kunne benytte seg av «toget sitt», og selvsagt SJ NORD som fikk finne på alle mulige rare mellomløsninger mens de «svettet» seg gjennom en altfor hustrig og kald vinter. En transportkollaps som har gitt mange hodepine, mens andre har tjent millioner på lukrative oppdrag og mye jobb.

Det skal etter planen løftes i dag mandag og på onsdag.

–Det er kritisk viktig for samfunnet at Dovrebanen er åpen slik at store volum mat og andre nødvendige varer kan fraktes klimavennlig og trafikksikkert med tog mellom Østlandet og Midt-Norge, og videre til Nord-Norge. Toget er det mest klima- og miljøvennlige transportmiddelet av både varer og folk. Et godstog på skinner tilsvarer 30 lastebiler på veiene, sier konsernsjef i Bane NOR Thor Gjermund Eriksen i en tidligere kommentar til gjennåpningen.

–Endelig, nå gleder vi oss i Trondheim til å se bilder av to bruelementer som ligger der de skal. Det er mange hundre tonn som skal på plass, og mye av dette er nesten millimeterarbeid, så vi avventer nå i spenning på det som skal skje de neste dagene. Ut fra det vi er informert om skal Bane NOR starte med de kjøretekniske installasjonene allerede lørdag. I praksis betyr det jobben med å sette opp ny kjøreledning. Så skal de etter hvert starte med testkjøring, og det gjør de med egne tog. Vi skal som planlagt ta av fra Oslo S den 22. mai, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge.

Slik så førsteutgaven ut av Randklev bru. Den stod ferdig i 1897 og gjør fortsatt jobben sin , men nå son veibru.
Foto:Ukjent fotograf, men bildet ligger i de digitale arkivene til Norsk Jernbanemuseum

Historiske dager i dalen

For historienerdene, kan vi fortelle at det har stått en jernbanebru her siden 1896. Den var med på ferden som knyttet Norge sammen til et jernbanerike ved å gjøre Dovrebanen mulig. I dag ligger denne brua parallelt med dagens bru som stod ferdig i 1957. På mange måter ble den nye bygget over samme lest som «gammelbrua» og i stål. Den gamle ble ikke nevneverdig skadet under uværet, så noe kunne jernbaneingeniørene på slutten av 1800 tallet som de ikke var like flinke på i mer moderne tid. Men nå lover Bane NOR en bru som tåler 200-årsflommen.

Vi har fulgt prosessen med å hente frem brulementene fra den gedigne plasthallen som har fungert som verksted i vinter.
Foto: Bane NOR og Byggkamera

Tog24 har fulgt med time for time de siste dagene, og vi kan avsløre at det elementet som først skal på plass, ja det har hengt i monsterkrana i et par dager allerede. Du kan selv følge med på prosessen ved å bruke følgende lenke til webkameraet som er montert på plassen. Windy sin spiller av de siste 24 timenes bilder fra webcam på stedet, mens Byggekamera er raskest med oppdateringer:

https://webcams.windy.com/webcams/public/embed/player/1696358509/day

https://kunde.byggekamera.no/?p=821&c=1068

Bryter den sammen kan du prøve her:

https://www.outdooractive.com/en/webcam/ringebu-randklev-bru/803846879

Her er 20 av de tidligere sakene tog24 har skrevet om virkningene av brukollapsen:

https://www.tog24.no/?s=Randklev+bru

Fokus mot det som er i ferd med å skje. Dette bildet er tatt klokken 09:00. Det er straks klart for løft og folk er plassert strategisk for være klar med «skiftnøkkelen» om boltene treffer riktige hull. Foto: Bane NOR og Byggekamera
Og sånn gikk det første løftet. Midtseksjonen kom på plass i løpet av formiddagstimene.
Foto: Anne Kirkhusmo og Kjetil Rolseth i Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer